h1

Mysepulver

april 20, 2009

TEMA:

Mysepulver

Myse er egentlig et «avfallsprodukt» eller «biprodukt» fra fremstilling av hvitost, og dannes når løype får melken til å skille seg i en relativt fast del, ostemassen, og en flytende del, mysen.

Myse blir i en rekke land blant annet brukt til dyrefôr, som tilsetning i brød og fabrikkproduserte bakervarer og foredles videre til mat for mennesker.

(Kilde:
Wikipedia)

Mysepulver blir i dag brukt i alt fra is, kaker, kjeks og bakevarer til sjokolade.
Det er uenigheter om mysepulver er Halal eller Haram. Hanafi-skolen tillater løpe fra kalv/ku, mens andre skoleretninger er mer skeptiske og tillater ikke det om det ikke utvinnes fra Halal-slaktede dyr.
Det pekes også på at løpe er tillat selv om det hentes etter at dyret har blitt slaktet, fordi løpen befinner seg på et sted i kroppen som ikke berøres av blod. Dermed er ikke løpe levende og «dør» ikke under slakting.
Det er forskjellige syn om hvorvidt løpe og myse er tillat, men jeg oppfordrer her ingen til å spise mysepulver. Det er hva hvert enkelt menneske selv føler som det bør ta sine belsutninger ut ifra. Jeg har undersøkt dette for en stund tilbake og har liggende flere artikler og svar om nettopp dette. Jeg skal prøve å finne frem stoffet og poste det ut her for de som ønsker å lese om mysepulver. Jeg, personlig, etter å ha undersøkt og forsket rundt dette føler at det er greit å spise mysepulver så lenge løpen utvinnes fra ku eller kalv. Men, husk at mine gjerninger skal følge meg, og deres dere. Jeg vil dermed ikke oppfordre noen til å spise mysepulver, men vil anbefale å undersøke og lese om løpe og myse først og dermed selv ta en avgjørelse etter hva ditt hjerte selv føler. Om jeg føler at mysepulver er tillat, betyr ikke at du også må føle det samme. Med andre ord: Jeg er ikke ansvarlig for det valget du tar.

Grunnen til at jeg tar opp dette temaet er fordi, jeg for noen dager siden fikk min oppmerksomhet rettet mot noe som faktisk ikke hadde falt meg inn i det hele tatt. Og det var om jeg hadde noe anelse om hvilket dyr løpen kom ifra som ble brukt til å utvinne mysepulveret i de produktene som jeg konsumerte. For dette er noe jeg i det hele tatt ikke hadde tenkt på. Løpen som blir brukt til å utvinne mysepulver kan jo likesågodt komme fra gris/svin, som kalv/ku. Og kommer det fra gris eller svin, så er det jo Haram.

Så nå skal jeg prøve å kontakte de forskjellige produsentene som anvender mysepulver i sine produkter for å høre om hvilket dyr løpen kommer fra.

WallahuAlim.

halalharamguide

8 kommentarer

  1. […] & Haram Guide You become what you eat. « Mysepulver Mysepulver fra ku-løpe i Freia april 20, […]


  2. […] først denne artikkelen: Mysepulver […]


  3. […] Mysepulver som nevnt før er en omstridt tema og jeg har postet et innlegg om dette under kategori TEMA. Mysepulver kommer inn under betegnelsen Mushbooh, som betyr tvilsomt. Det er så klart best å la […]


  4. […] Ingen av Diplom Is ROYAL (liter is) inneholder haram ingrediener, men blir fremstilt med mysepulver (ku). Les mer om mysepulver her. […]


  5. […] Freia TWIST (340 g) inneholder vegetabilsk emulgator e476 og alkoholprosenten i bitene (Caramel, Cocos, Marsipan & Nougatcrisp) er mindre enn 0,1 % (halal). Twist 340 g posen kan konsumeres av muslimer, men inneholder mysepulver (ku). Les om mysepulver her. […]


  6. […] er fra ku. Påskeeggene til Nidar inneholder ingen haram ingredienser, men inneholder  mysepulver. Les mer om mysepulver […]


  7. […] Pringles bruker ingen animalske produkter, bortsett fra meieriprodukter og mysepulver. Les om mysepulver her. Pringles som er full vegan uten mysepulver: Pringles Original, Pringles Paprika og Pringles Salt […]


  8. […] bruker ikke lenger mysepulver i Sørlandsis Vanilje (Gjelder kun Vanilje). Sørlandsis Vanilje inneholder ingen andre haram […]



Legg igjen en kommentar

