h1

Selaam Aleykum, søstre og brødre i Islam

september 14, 2008

Jeg starter denne bloggen for å gjøre det lettere for alle Muslimer som velger å være
bevisste på hva de putter i deres munn. Et ordtak sier «Du blir hva du spiser«, og det er nettopp derfor veldig viktig at vi Muslimer får i oss mat som er Halal, dvs. tillat. Profeten Muhammad (fred være med ham) sa: «A body that has been nourished by the unlawful will not enter Paradise«.
Jeg vet selv hvor vanskelig det er å måtte stå i en butikk og være i en usikker situasjon hvor
man ikke vet om man skal kjøpe noe eller ikke kjøpe noe som inneholder foreksempel e471.
Og det er ikke lett å ringe eller maile hver eneste produsent for å finne ut om «det» og «det» nummeret er av vegetabilisk eller animalsk opprinnelse for hver bidige produkt.
I denne bloggen skal jeg derfor samle sammen alt informarsjon jeg selv har (tlf + mail), og det som befinner
seg på nettet om dagligvarer, matvarer, søtsaker, osv. slik at det vil bli enklere for Muslimer, da spesielt
Muslimer i Norge, å leve Halal. Det er i grunn også dumt å sitte med informasjon om noe som ikke er (tillat) Halal for seg selv. Jo flere som vet jo bedre er det. Og alle vi må huske å spre den kunnskap vi har om Islam til våre Muslimske søstre og brødre slik at alle får nytte av det. Husk at det er ajer (belønning) i dette også.

Jeg kommer Insha’Allah til å ringe / maile produsenter om de produkter det er tvil om og vil da prøve å oppdatere jevnlig med informasjon om hva som er Halal og hva som er Haram.
Husk at det er veldig nyttig å spørre produsentene om hvilket opprinnelse de forskjellige e-stoffene har
i deres produkter, da det i overraskende mange matvarer benyttes e-stoffer av vegetabilisk opprinnelse.

Jeg håper så mange som mulig Muslimer vil få utbytte av denne bloggen.

May Allah bless us all.
Jezak’Allah,
halalharamguide

2 kommentarer

  1. Salaam-o-aleykum. Vi holder på å starte en felles webside der alle slike produkter blir samlet, og informasjon rundt det kommer frem. Hvis du ønsker, kan du registrere deg på http://www.halalguide.no – så bruker vi den siden som en ressurs. Ta gjerne kontakt; javvad_mushtaq[a]hotmail.com


  2. wa aleykum salaam.

    Dette var kjempeflott å høre. Jeg mener Muslimer i Norge har behov for en side hvor alt slikt blir samlet på ett sted. Jeg vil Insha’Allah registrere meg på siden.



Legg igjen en kommentar

